Candida Cleanse

Idag går jag för andra gången in i en diet som heter Candida Cleanse. Dieten kan kort sammanfattas med INGET SOCKER, VÄLDIGT LITE SNABBA KOLHYDRATER och INGEN STÄRKELSE eller JÄST. Allt för att eliminera eventuella bakterier och parasiter i tarm och/eller förbättra tarmfloran.  

Många med eksem säger sig ha blivit bättre när de utesluter socker och ibland har det även innefattat uteslutande av allt fruktsocker, alltså det som finns i frukt. Antagligen beror kopplingen mellan eksem och tarm på att tarmen av någon anledning är skadad. Att den blir skadad kan bero på magbakterier, stress, för mycket ohälsosam föda, för mycket antobioika mm När tarmen är skadad kan den inte ta upp näring som sen ska, smälter inte maten som den ska o har svårare att hantera gifter. 
 
Bildresultat för skadad tarm
 
Jag tror att min tarm är känslig/skadad/irriterad. För ca 10 år sedan var jag i Thailand och fick en riktigt dålig magbakterie. Jag var magsjuk i flera veckor. Efter det blev min mage inte sig lik på länge. I 2 år hade jag IBS - irriterad tarm, som sjukvården så fint kallar det. För övirigt så upplever jag att ja aldrig fått hjälp av sjukvården för detta. Endast att det handlar om IBS och att det inte går att göra något åt. Jag provade med allt men inget hjäpte. Efter 2 år tog det tvärt slut, som att vända på en hand. Men istället eskalerade mina eksem. Förra året fick jag genom sjukvården veta att jag hade en parasit, Blastocystis Hominis. En parasit som man kan ha i över 10 år, med eller utan symptom. Vanligtvis görs inte så mycket åt denna i Sverige men i andra länder ser man mycket allvarligt på den.
 
Den här dieten innebär även uteslutande av gluten så som råg, korn och vete. Glutenfria havregryn och havreprodukter är ok ifall man inte är helt spannmålsallergisk. Den innebär vidare att äta så rent som möjligt (mycket eko) och äta mycket fet fisk och skaldjur (vildfångad). Ska man äta kyckling och kött - gärna svenskt o eko utan antibiotika eller kemisk besprutning. Vissa mjölkprodukter är ok - så som kefir, fil, yogurt - gärna med tillsatt bra bakteriekultur. Dock kan det vara bra att utesluta mejeriprodukter helt under den första tiden. Mycket grönsaker och mycket vatten! Gärna varmt vatten med citron. Vidare kan man inta bikarbonat, kokosolja, äppelcidervinäger, oreganoolja, Paul D´ Arco te - för att aggressivt ge sig på bakterier o parasiter. 
 
Bildresultat för candida cleanse
 
Dieten ska inte bara funka bra mot ex hudproblem utan kan vara en lösning på många andra fysiska/psykiska problem. Exempelvis: 
 
-Autommuna sjukdomar
-Psoriasis
-Ledvärk
-Magbesvär så som IBS, UC, Chrons
-Endomentrios 
-Svamp 
-Parasiter
-Bakterier
-Trötthet/dåsighet
 
 
Bildresultat för candida
 
Dieten kan pågå i allt ifrån 3-18 månader men allt beror på hur svårt sjuk man är och hur strikt man är. Det är väldigt viktigt att vara strikt för att det ska funka.
 
Alkohol är BIG NONO! Tyvärr! Alkohol innehåller mycket socker och jäst och göder allt som är dåligt i kroppen samt sätter ner immunförsvaret. Under dieten är inte ens ETT glas ok! 
 
Efter ha varit sjuk i 10 år och att mina hudproblem begränsar mitt liv så pass mycket är det dags för mig att ta tag i min hälsa på riktigt. Vad beror mina eksem egentligen på? Jag tror jag vet men än kan det bero på flera olika saker. Det är såå svårt att vara sin egen läkare, detektiv och hälsorådgivare på samma gång som man har ett "vanligt liv" hemma. Men det går framåt! O denna diet - jag tror verkligen den kan hjälpa mig. 
 
Bildresultat för candida cleanse
 
Första gången jag provade kände jag faktiskt en positiv förändring. Det kliade inte lila mycket på natten, inte på dagarna och jag fick bättre humör. Tyvärr blev jag övermodig och började tänja på gränserna direkt. Jag åt lite frukt, lite sockerfritt godis, lite vin mm. Snabbt blev jag sämre igen. 
 
För er som är intresserade finns en Facebook grupp som heter Candida Cleanse Sweden
 
https://www.facebook.com/groups/candidacleansesweden/
 
Jag återkommer med resultat och mer info! 

Kommentera här: